De vrouw in het medaillon – Jan Herman Brinks

Op een grafsteen ontdekt Steijn een medaillon met de afbeelding van een vrouw. Haar gezicht fascineert hem en laat hem niet meer los. Kort daarna vertrekt hij voor zijn werk naar Rusland. Daar laat een oude vrouw hem een foto zien van Oksana, haar dochter, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland tewerkgesteld werd en nooit is teruggekeerd. Steijn herkent Oksana’s gezicht als dat van de vrouw in het medaillon. Terug in Nederland komt Steijn te weten dat zijn grootvader tijdens de oorlogsjaren in Duitse krijgsdienst was en verliefd werd op een Russische dwangarbeidster. Zou het kunnen dat de vrouw in het medaillon deel uitmaakt van Steijns familiegeschiedenis?

*

OMSCHRIJVING:

Kunstcriticus Steijn Verkerke wandelt regelmatig over het kerkhof in de buurt van zijn werk. Op een dag valt zijn oog op een grafsteen met daarop een jonge vrouw in een blinkend, wit medaillon. Niet veel later vertrekt hij voor zijn een maand naar Sint-Petersburg. Daar ontmoet hij op de Tichvin begraafplaats een priester die, verrassend genoeg, Nederlands spreekt en hem een interessant verhaal vertelt over een collaborateur die zijn doodstraf ontsprong.

In eerste instantie gaat Steijn naar Rusland om te  schrijven over kunst, maar door ziekte van een collega moet hij een maand lang over Russische politiek gaan schrijven. Op zijn zoektocht naar nieuws ontmoet hij een vrouw wiens dochter in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland tewerkgesteld werd en nooit is teruggekeerd. Steijn schrikt als hij haar foto ziet en vertrekt eerder dan gepland naar Nederland.

Eenmaal thuis aangekomen gaat hij op zoek naar het graf van de vrouw in het medaillon , maar dat is onvindbaar. Een zoektocht begint en eindigt compleet anders dan verwacht.

RECENSIE:

Steijn is een man die een grote verbeeldingskracht bezit, maar die daar niet met zijn partner Elke over kan praten. Hij is een man met een speciale gebruiksaanwijzing en heeft een vreemde relatie met zijn vriendin. Steijn Verkerke is een einzelgänger met een duidelijke visie op het leven. Voor de lezer maakt hem dat een zeer aantrekkelijk persoon.

Jan Herman Brinks heeft een fijne schrijfstijl, direct pakkend. Hij gebruikt in zijn boek mooie vergelijkingen en er komen regelmatig prachtige zinnen voorbij. Ik ben nog nooit eerder een soortgelijk plot tegen gekomen als van dit boek en met de hoeveelheid boeken die ik heb gelezen is dat vrij uniek.

Toch vind ik het jammer dat het einde wat afgeraffeld lijkt. Het begin van het verhaal heeft vergeleken met het einde een lange opbouw. Ook weet ik niet zo goed wat ik met het einde aan moet. Dat is niet echt mijn ding. Verder een zeer interessant boek en uniek in zijn soort.

De vrouw in het medaillon – Jan Herman Brinks
paperback,  124 pagina’s, Uitgeverij Aspekt

*Dit is een herpublicatie van het boek, dat ik las als recensieboek in 2018.