Vol van Maan – Sandra Bernart

Laurens doet mee aan een liftwedstrijd naar Lissabon samen met medestudente Maan. Zij ziet de wedstrijd als een reis en laat zich gemakkelijk afleiden. Hij wil maar een ding: winnen. Tijdens hun trip langs ranzige parkeerplaatsen, de slippers van Chris Froome, broederlijke onmin, een devote Deen, Baskische passie en een handvol pelgrims krijgt Laurens een andere kijk op de relatie met zijn vader. Dit drijft hem tot een merkwaardige daad.
Wanneer ben je op reis en wanneer op de vlucht? En hoe ver ga jij om gezien te worden? Vol van Maan is een licht absurde en bevrijdende roadnovel over het voldoen aan andermans verwachtingen, met angst als katalysator en leugens als smeerolie. En een hond.

*

Na een avondje stappen kruisen de paden van Laurens en Maan elkaar. De laatste scheld op dat moment haar ex-liftpartner uit voor hufter en Laurens hoort haar. Ze schreeuwt dat alle mannen hufters zijn en Laurens antwoord hierop voor hij het zich goed en wel beseft. Maan gaat met hem in discussie. Niet veel later brengt hij haar naar huis en voor hij het goed en wel doorheeft wordt hij door haar meegesleurd in een bizar plan. Liften naar Lissabon.

“DE WEEK WAS INWISSELBAAR MET ELKE ANDERE WEEK VAN HET JAAR. DE STOFFIGE ROUTINE WAS ONGEMERKT MIJN LEVEN INGESLOPEN EN BEVIEL ME PRIMA. MISSCHIEN WAS HET WEL GOED OM DIT TE DOORBREKEN.”

Laurens is veel te netjes om op die manier van mensen te profiteren om ergens te komen. Daarbij: zijn vader zou hem wat aandoen als die het zou horen. Hij weigert dan ook beleefd, maar Maan laat zich niet zomaar afschepen en roept de hulp in van Laurens’ broer Krijn. Deze zet hem vervolgens voor het blok, hij moet en zal mee. Hij heeft alles al met hun vader geregeld en die laatste was zelfs zeer enthousiast. Te enthousiast misschien?!

Als de dag van vertrek is aangebroken blijkt dat het niet alleen een kwestie is om van punt A op punt B te komen, maar er zitten ook een aantal eisen aan de wedstrijd. Laurens heeft er helemaal geen zin in en als snel blijkt Maan niet de makkelijkste te zijn. Zij begint een reis het liefst op een bankje op een zonnige parkeerplaats, zonder enige haast.

‘WEET JE, IK VIND HET ALLEMAAL PRIMA. GEEN JIJ MAAR AAN WAT JE PLAN IS.’ ZE LEUNDE ACHTEROVER EN SLOOT OPNIEUW HAAR OGEN. ‘IK VOLG WEL.’

Terwijl zijn broer Krijn al ver in Frankrijk zit schiet het met Laurens en Maan niet echt op. In plaats van te kunnen luisteren naar de adviezen van zijn vader, voor wat betreft liften, is hij afhankelijk van wat Maan wil. Maan bepaald, zoveel is duidelijk. Daardoor treffen ze echter wel verschillende mensen op hun roadtrip en leert Laurens wijze lessen, die hem vervolgens op weg helpen naar een andere ik.

Maan is de super relaxed, maar Laurens heeft alleen maar haast. Langzaam maar zeker begint er in Laurens iets te veranderen. Kan Lawrence zich volledig los maken van zijn vader?

RECENSIE:

Na het dichtslaan van het boek stopte het lezen weliswaar, maar het denken en het her denken van aantal wijze woorden van Maan bleef doorgaan in mijn hoofd en hield me zelfs ’s nachts bezig. Dit boek hield mij een spiegel voor.

Hoe afgezaagd het misschien ook klinkt, ik werd meteen het verhaal ingezogen en ik was na het tweede hoofdstuk al zo verliefd op Maan dat ik wel door moest lezen. Ik vind haar zo’n leuk personage, zo aandoenlijk, zo lief; je kunt niet anders dan van Maan houden.

HET WAS GROOTSER DAN MIJN WILDSTE FANTASIE, MAAR TEGELIJKERTIJD WAS HET NIETS. EEN ZEEPBEL. HOE VOL IK ER OOK VAN WAS, HET VULDE ME MET LEEGTE.

Bij sommige boeken heb je het gevoel één te worden met het personage, dat was ook bij dit boek het geval. Daarnaast staat staat ook nog eens boordevol prachtige zinnen. Toen ik eenmaal begonnen was met lezen kom ik dan ook gewoon niet stoppen.

Overigens vond ik de openingszin ontzettend leuk, en de vrolijke, kleurrijke cover perfect bij het boek. Het is zeer uitnodigend, echt een boek dat je moet oppakken in de boekhandel.

Al met al kan ik gewoon niet negatief zijn over dit boek ik vind gewoon geweldig! Vol van Maan is een van de beste boeken die ik heb gelezen in de afgelopen maanden. Het is een boek dat je verteld dat je je niet moet laten lijden (!) door de gebaande paden maar dat je moet laten leiden door onverwachte ‘toevalligheden’.

Oh, en als echte Tourliefhebber kan ik zeggen: ‘De Chris Froome slippers… werkelijk ge-ni-aal!

NORMAAL IS IETS WAT WE ZELF HEBBEN BEDACHT.

Titel: Vol van Maan