Watertanden – Andreia Costa, Renske de Greef en Karlijn Souren

Zo’n boek heb je nog nooit gegeten! Weten kinderen echt niet meer waar hun hamburger van gemaakt is? Hoe ziet de ideale lunchpauze eruit? En kunnen dementerende ouderen zich meer herinneren door het eten van ouderwetse stroopsoldaatjes? Watertanden gaat over de sociale kant van eten: we doen het elke dag, maar eigenlijk staan we weinig stil bij de rituelen, bij de manier waarop het ons leven beïnvloedt en onze identiteit bepaalt. Dit boek toont die kant, op een creatieve, lichtvoetige en nieuwsgierige manier.

Een boek over eten wilden ze maken. Een boek over hoe belangrijk eten is. Een boek over hoe eten de dag indeelt en nog over heel veel meer. Dat lees ik in het voorwoord van Watertanden en het maakt me nieuwsgierig. Watertanden staat bol informatie en leuke verhalen. Een boek vol achtergrondinformatie over smaak en geur, de herkomst van eten, leuke verhalen van Renske over haar eetgeschiedenis, reportages, interviews, boodschappenrituelen, experimenten en er staat zelfs een test in om te zien of je een super-proever bent (door middel van smaakpapillen tellen) en wat voor koffie-type je bent.

Snackbakfiets

Daarnaast staat het boek boordevol foto’s en illustraties die iets te maken hebben met samen zijn, samenkomen, eten en drinken, maar ook voedingsmiddelen, moestuinen, groenten en kruiden. Bovendien zijn er ook nog foto’s te zien van mensen die een week lang hun lunch fotografeerden, maar ook foto’s van lang geleden, heel lang geleden. Verder staan er grappige verhalen en uitvindingen in het boek zoals de snackbakfiets. Hoogstwaarschijnlijk ontzettend handig op het moment dat je ’s nachts na een hele avond stappen nog even iets naar binnen wilt werken. Ik had er nog nooit van gehoord, net als het fenomeen Lunchpakpapier waarbij werknemers elke pauze opnieuw kunnen beslissen wat ze ermee doen. Lunchen in de kantine en hem als onderlegger gebruiken, een klein tasje van vouwen (lunch erin) en meenemen naar je werkplek of een grote tas vou- wen (om veel eten in mee te nemen) als je naar buiten wilt of met een grote groep gaat lunchen. Dit gepaard gaand met allerlei foto’s die het allemaal nog iets beter visualiseren. Ik had er nog nooit van gehoord, maar zal het nu niet snel meer vergeten. Heb je een hekel aan boodschappen doen? Misschien maakt de Receptroutekaart het een heel stuk leuker, zo wordt het inderdaad bijna een dagje uit (overigens deed mijn opa dat vroeger altijd op die manier).

Het boek is opgedeeld in meerdere levensfases: kinderen, jongeren, volwassenen, senioren en ouderen. Elke leeftijdsfase wordt voorafgegaan door een sprookje en verder in het hoofdstuk vind je leuke verhalen en nuttige tips. Watertanden is heerlijk geschreven en prachtig vormgegeven. Een lust voor het oog en een lust voor iedereen die eens iets anders wil dan het eeuwige kookboek boordevol recepten. Watertanden geeft een compleet nieuwe kijk op voeding, eten en alles wat daarmee samenvalt.

Titel: Watertanden
Auteur: Andreia Costa, Renske de Greef en Karlijn Souren
Genre: Kookboeken