One for the money – Janet Evanovich

De jonge Stephanie Plum is premiejager. Ze werkt voor het incassobureau van haar neef Vinnie in New Jersey. Haar eerste opdracht: het opsporen van Joe Morelli, een voortvluchtige ex- politieman die van moord wordt beschuldigd. Pikant detail: Morelli ontmaagde Stephanie op haar zestiende. Sindsdien heeft ze een haat-liefdeverhouding met hem.

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!

Ontmoet de dertiger Stephanie Plum: gescheiden, werkloos, autoloos, diep in de schulden en desperate op zoek naar een baan. O ja, ze is ook nog eens ontzettend naïef en heeft de vervelende eigenschap zichzelf goed in de nesten te werken. Hét recept dus voor een geweldig hilarisch, maar ook spannend verhaal!

Lingerie-inkoopster

Op het moment dat Stephanie Plum haar baan als lingerie- inkoopster bij een lokaal warenhuis verliest houdt ze het nog zes maanden vol om rond te komen van vrijwel niets. Op een dag moet ze (nadat ze haar auto af moet staan aan een incassobureau en inmiddels haar huisvoorraad aan het verkopen is om rond te komen) haar ouders opbiechten dat ze geen baan meer heeft. Haar moeder raadt haar aan te gaan praten met haar neef Vinnie die op zoek is naar iemand voor een baan in het archief van zijn zaak.

Premiejager

Wanneer ze de moed vindt om naar hem toe te gaan blijkt díe baan al te zijn vergeven, maar ze komt erachter dat ze snel geld kan verdienen door premiejager te worden. Stephanie neemt natuurlijk geen genoegen met weinig dus kiest ze er niet voor om met een kleine zaak te beginnen, maar gaat ze meteen voor het grovere werk wat overigens goed is voor tienduizend dollar. Ze moet daarvoor op jacht naar zedenrechercheur Joseph (Joe) Morelli die verdacht wordt van moord. Minpuntje: Joe is Stephanies ex-vriendje die haar ontmaagde en met wie ze ooit de auto van haar vader expres aanreed. Wat het allemaal nog wat lastiger maakt is dat Joe zich maar moeilijk laat vangen. Hoewel…

Onschuldig?

Terwijl Stephanie zich keer op keer flink in de nesten werkt is hij er steeds weer om haar eruit te helpen. Toevalligerwijs zijn dat ook de momenten dat zij onmogelijk in staat is hem in te rekenen. Gaat het haar ooit lukken om hem zover te krijgen zich aan te geven bij de politie en zij zo haar tienduizend dollar krijgt? Voordat ze daar überhaupt serieus over na kan gaan denken moet ze haar laatste bezittingen verkopen om aan een vuurwapen en handboeien te komen, want wat heb je eraan als je wel weet waar iemand zich bevindt, maar die je niet zomaar even kan overhandigen aan zijn eigen collega’s? Daarbij beweert hij ook nog eens onschuldig te zijn! Hij doet haar een aanbod dat ze niet kan weigeren. Kan en wil ze haar ‘prooi’ wel helpen om zijn onschuld te bewijzen? En wat kan Joe op zijn beurt doen om Stephanie te verhoeden voor dreigend onheil?

Musthave

One for the Money is een boek dat je als lezer boeit en is daarom een echte must read voor de lezer die houdt van spanning omhult met een humoristisch jasje. Tot mijn spijt was het boek uit voor ik er erg in had en ik kan dan ook rustig zeggen dat ik een enorme fan ben geworden van Janet Evanovich verhaal over premiejager Stephanie Plum. Dat laatste komt overigens goed uit, want na wat onderzoek op internet kwam ik erachter dat dit boek nog maar het begin is van een hele reeks over deze excentrieke vrouw die weet wat ze wil en er vervolgens ook blind voor gaat. Mijn hart gaat dan ook sneller kloppen in de wetenschap dat ik nog veel langer kan gaan genieten van de onbevangenheid, naïviteit en (inmiddels) ontwikkelde professionaliteit van dertiger Stephanie Plum.

Titel: One for the money
Auteur: Janet Evanovich
Genre: Chicklit