Beren op de weg, spinsels in je hoofd – Theo IJzermans & Coen Dirkx

Waar mensen zijn, zijn emoties. Ook op de werkplek. Dit boek gaat over de ‘Rationele Effectiviteits Training’ (RET), een veel gebruikte methode om beter om te gaan met werksituaties die stress, slechte sociale contacten en ergernis veroorzaken. Spanning en stress hebben maar voor een deel te maken met invloeden van buitenaf; een groot deel van de narigheid veroorzaken we zelf. De RET-methode leert je greep te krijgen op deze niet-productieve emoties; emoties die niet alleen stress veroorzaken, maar er ook toe leiden dat je minder presteert dan je kunt.

Het wordt echt hoognodig tijd om de boeken, die al langer dan twee jaar, in mijn boekenkast staan te gaan lezen, dacht ik afgelopen week. Dit is één van die (toch wel vele) boeken. Waarschijnlijk is dit degene die het langst heeft gewacht om gelezen te worden. Meer dan tien jaar om heel eerlijk te zijn. Alles heeft zijn tijd en plaats en dat geldt zeker voor dit boek. Toch was het verstandiger geweest als ik het niet zo lang had laten wachten.

Duidelijke, heldere, herkenbare praktijkverhalen

Beren op de weg, spinsels in je hoofd, gaat over het omgaan met emoties op het werk door middel van de Rationele Effectiviteits Training (RET). Het legt uit hoe emoties tot stand komen en hoe je ermee om kunt gaan door middel van anders te gaan denken. Door duidelijke, heldere, herkenbare praktijkverhalen leer je als lezer wat de veel voorkomende irrationele gedachtegangen zijn (bijvoorbeeld ongezond perfectionisme, ramp-denken en eisen aan anderen en de wereld) en hoe je die irrationele gedachten om kunt zetten naar rationele gedachten. Daarvoor moet je echter eerst weten waarom je op een bepaalde manier reageert. Je zult jezelf dus belangrijke vragen moeten stellen, die vragen staan in dit boek. Aan het einde van het boek weet je genoeg en kun je door middel van acht stappen zelf aan de slag gaan. En mocht het aan het eind van het boek toch nog niet helemaal duidelijk zijn dan worden daar de belangrijkste vragen nog beantwoord. Dat het veranderen van je emoties niet van het een op het andere moment te veranderen zijn wordt in dit boek meerdere malen duidelijk uitgelegd, maar er worden genoeg handreikingen gegeven om heel ver te komen wanneer je jezelf daarvoor inzet. Dat aan de slag gaan wordt vergemakkelijkt door de vele werkbladen die in dit boek te vinden zijn.

Niet alleen toepasbaar in het bedrijfsleven, maar ook in het “gewone” dagelijkse leven

Dit boek werd geschreven met het oog op het bedrijfsleven en hoewel ik op dit moment niet in loondienst ben heb ik persoonlijk toch veel aan dit boek (gehad). Niet alleen omdat ik ooit een zeer drukke baan heb gehad en ik sommige ervaringen nu beter kan relativeren, maar ook omdat ik in het dagelijkse leven nog altijd met bepaalde kwesties te maken krijg. Om die reden kan ik dit boek aan iedereen aanraden en niet alleen met het oog op het bedrijfsleven. Dit is namelijk een boek dat je ook op andere vlakken in je leven toe kan passen. Zo zie ik bijvoorbeeld mogelijkheden om dit te gebruiken als hulp bij de opvoeding van mijn kinderen en kan ik het ook in het dagelijkse leven toepassen, wanneer ik bijvoorbeeld in de rij sta bij de supermarkt. Nogmaals: een aanrader!

“Het zijn niet de gebeurtenissen zelf die emoties veroorzaken, maar onze gedachten hierover.”

(NB: het boek dat ik recenseerde is een uitgave uit 2003, er kan dan ook enig verschil zijn met de huidige versie. Bovenstaande boekinformatie geldt voor de papieren versie van juli 2009).

Titel: Beren op de weg, spinsels in je hoofd