Met een korreltje zout – Irma Kurpershoek

“Deze bundel bevat een selectie van door mij uitgekozen columns. Columns die gaan over gebeurtenissen die mij, of mijn familie overkomen of bezighouden. Van lief en vertederend, tot emotioneel en persoonlijk. Andere columns zijn mijn interpretatie op nieuwsitems. Van eigengereid en eigenwijs tot vernietigend en ongezouten.”

Met de column “Chronisch ziek zijn” grijpt auteur Irma Kurpershoek je direct bij de kladden. Eenenveertig jaar jong zijn en dan gediagnosticeerd worden met Parkinson is niet mis. Voor Irma was deze ziekte een directe aanleiding om dromen waar te maken en ze besloot haar jeugdliefde schrijven weer op te pakken.In de column “Asociale mensen gezocht” beantwoord ze voor zichzelf de vraag wat onze maatschappij aan moet met mensen die zich niet aan willen passen en met haar mening over het vermeende SS verleden van Horst Tappert en hoe “de mens” zwart/wit denkt kan ik het alleen maar eens zijn. Dat komt ook weer terug in haar verhaal over de Turk-Nederlandse Selami die twee kinderen verloor vanwege rassenhaat, het verhaal ontroerde me en zette me aan het denken.

Als ik de columns over haar kinderen lees kan ik alleen maar heel blij zijn dat het bij mij nog wel zes jaar duurt voor de oudste theoretisch gezien gaat puberen, maar ik heb genoten van de verhalen daarover. Met name de column “Dochter is verliefd” was erg grappig. Het stuk over de welbekende time-out vond ik zeer hilarisch, maar tegelijkertijd raakt de auteur hiermee ook de juiste snaar. Grenzen moeten bepaald worden door de ouder, niet door het kind.

De auteur schuwt geen onderwerp en geeft in meerdere columns haar ongezouten mening over de politiek, ook vertelt ze hoe ze ooit te maken kreeg met een internetoplichter en snijdt ze het heikele onderwerp euthanasie aan. De keuze voor euthanasie blijkt nog altijd niet zo gemakkelijk te zijn als men denkt.

Irma Kupershoek heeft een prettige schrijfstijl, alsof ze regelrecht vanuit het boek tegen je spreekt. Ze is vooral heel eerlijk over hoe zij tegen de wereld aankijkt.

Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via Uitgeverij Aquazz

Mijn waardering: *** (eerlijk en ongezouten)