De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry – Rachel Joyce

Wanneer Harold Fry op een doordeweekse ochtend zijn huis verlaat om een brief te posten, weet hij nog niet dat hij op het punt staat naar de andere kant van het land te lopen. Hij draagt geen wandelschoenen, heeft geen kaart en geen telefoon bij zich. Hij weet alleen dat hij moet blijven lopen. Tijdens zijn pelgrimstocht vanuit het zuidelijkste puntje van Engeland naar Berwick-upon-Tweed, de noordelijkste stad van het land, ontmoet Harold Fry allerlei mensen die begaan zijn met het doel van zijn reis en die hun verhaal aan hem vertellen. Een enkeling neemt deel aan zijn voettocht. Zijn vrouw probeert er ondertussen achter te komen waarom Harold vertrok, en ze besluit hem uiteindelijk achterna te gaan. Ondanks de fysieke afstand tussen de twee komen ze steeds dichter tot elkaar.

Harold Fry leidt al meer dan vijfenveertig jaar een saai eentonig leven met zijn vrouw Maureen in het zuidelijkste puntje van Engeland als hij op een dinsdagmorgen een brief van oud collega Queenie Hennessy ontvangt; ze heeft kanker en zal snel sterven. Harold besluit haar een brief terug te schrijven, maar kan de juiste woorden niet vinden om uit te leggen wat het nieuws met hem doet. Hij besluit het kort te houden en zegt daarna tegen zijn vrouw Maureen dat hij even de brief gaat posten. Wanneer hij bij de eerste brievenbus aankomt besluit hij naar de volgende te lopen. Op het moment dat hij daar aankomt loopt hij weer verder. Op zijn weg naar het postkantoor (dat echt zijn eindpunt zal zijn!) overdenkt hij zijn leven en al snel blijkt hoeveel invloed zijn vrouw op hem uitoefent, het lijkt zelfs of hij thuis niets te vertellen heeft. Maureen regelt alles voor hem en de grote vraag rijst dan ook: “Wie ben ík dan?”

Noodlot

Het postkantoor loopt hij voorbij; Zonder plan, zonder wandelschoenen, zonder telefoon en zonder kaart besluit hij naar Queenie te wandelen. Hij belt het hospice waar zij ligt dat ze haar moeten vertellen dat Harold onderweg is, dat ze moet blijven wachten, omdat hij haar gaat redden. Daarna belt hij Maureen om te vertellen wat zijn plan is. Hoewel hijzelf overtuigd is van zijn plan, vindt Maureen het maar niets en laat hem dat graag weten. Wanneer hij de verbinding verbreekt moet ze denken aan Queenie en aan herinneringen van lang geleden.

Tegenslag

De dagen gaan voorbij en met elke stap die hij zet wordt Harold teruggegooid naar het verleden en denkt heel veel aan zijn zoon en hoe hij de opvoeding had moeten doen, dat hij zich meer met hem had moeten bezighouden. Langzaam maar zeker vraag hij zich af waarom hij niet zou stoppen, maar ondanks die prangende vraag houdt hij zich toch dagenlang aan zijn gelofte. Dan slaat het noodlot toe en rijst voor heel even de grote vraag: gaat hij het wel redden? Hij besluit echter dat niets hem tegen zal houden en gaat weer op pad.

Overname

Tijdens zijn reis naar het noorden ontmoet hij veel mensen die allemaal zeer begaan zijn met het lot van Queenie dat op een dag Harolds verhaal landelijke bekendheid krijgt. Vreemden sluiten zich bij hem aan, maken het hun doel om Queenie in leven te houden en houden niet langer rekening met Harold. Wanneer die op een dag besluit dat hij een omweg neemt, omdat hij dat nou eenmaal beloofd heeft, besluit de groep zich van Harold af te scheiden en gaan ze zonder hem op pad naar Queenie. Wanneer die groep met open armen wordt ontvangen in het noorden denkt het hele land dat Harold het heeft opgegeven. De persaandacht in Berwick-upon-Tweed komt tot een einde en de rust keert weder.

Recensie:

Laat ik beginnen met een kritische noot: hoewel ik het een geweldig boek vind, heb ik toch heel vaak het gevoel gehad dat ik de langzame versie van Forrest Gumps hardloopreis aan het lezen was. Echter: vanaf de eerste pagina werd ik het boek ingezogen, ik moést weten wat het verhaal van Queenie en Harold was en is. Daarnaast was ik zeer benieuwd naar het waarom hij en Maureen hun zoon niet meer zien en stiekem hoopte ik te gaan lezen waarom Maureen is geworden zoals ze is en waarom Harold niets te vertellen heeft in huis. Door de vele vraagstukken zou ik dit boek omschrijven als een puzzel, beetje bij beetje krijg je meer informatie tot de hele puzzel compleet is. Precies wat er op het einde gebeurt. Een verassend einde, dat zeker, want wanneer alle puzzelstukjes in elkaar vallen openbaart zich de gruwelijke waarheid over het verleden van de drie hoofdpersonages. Er zijn maar weinig boeken waar de hoofdpersonage zo diep onder je huid is gekropen dat je het gevoel hebt dat je één bent met het personage, hem zelf wordt. Naarmate zijn reis naar Queenie steeds verder vordert zie en voel je Harold groeien.

Dit boek stond al vijf weken in mijn boekenkast en als ik geen bericht van mijn bibliotheek had gekregen om hem in te leveren dan had hij daar waarschijnlijk nog steeds gestaan. Hoe kan het, dat boeken die het mooist zijn altijd het langst moeten wachten. Het boek is weliswaar fictie, maar geeft prachtig weer hoe er soms mensen op je pad komen die voor heel even aanwezig zijn, maar voor altijd in je hart zullen blijven.

Mijn waardering: ***** (Zeer, zeer indrukwekkend)

Titel: De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry
Auteur: Rachel Joyce