De afstand tussen jou en mij – Marina Gessner / Review

Dit is zo’n typisch boek dat ik per toeval tegenkwam en waarvan ik meteen wist dat het perfect voor me zou zijn. Een typisch gevalletje van serendipiteit. Terwijl ik deze blogpost schrijf zie ik dat het boek al in 2016 is uitgekomen. Ik heb het al die tijd niet eens opgemerkt, terwijl ik (sinds 2015) dagelijks tientallen boeken voorbij zie komen. Zo zie je maar weer dat zelfs de beste boeken soms gewoon aan je aandacht voorbij gaan. Helaas is De afstand tussen jou en mij (momenteel) het enige boek dat Marina Gessner heeft geschreven, dus ik zal nog even moeten wachten voor er iets nieuws verschijnt.

Review

Nu eens een keer geen lange, uitgebreide recensie. Vandaag ga ik verhuizen, maar ik wilde dit boek niet ongemerkt voorbij laten gaan, omdat het best veel indruk op me heeft gemaakt. Het valt niet bepaald in mijn leeftijdscategorie, maar om heel eerlijk te zijn doe ik daar op leesvlak niet veel op uit. Wanneer ik lees voel ik geen leeftijdsverschillen, mits het goed geschreven is!

Flaptekst

Na het lezen van dit boek wil je nog maar één ding: je smartphone in de prullenbak gooien en 2000 kilometer wandelen met een rugzak op je rug. ‘De afstand tussen jou en mij’ is een bijzonder levendig verhaal over de zeventienjarige McKenna, een dapper, zelfstandig meisje dat in haar eentje de Appalachian Trail in Amerika bewandelt. in een paar maanden loopt ze van een van de noordelijkste staten van Amerika naar het zuiden, leert ondertussen zichzelf kennen, voor zichzelf opkomen én neemt belangrijke beslissingen die haar de rest van haar leven zullen helpen.

Wat ik er van vond

Ja, het is best wel een typisch tienerboek. Of in ieder geval het begin ervan. Maar gaandeweg het verhaal verandert deze tiener in een jongvolwassene. Hoe dapper is het als je op die leeftijd een paar duizend kilometer gaat wandelen?! Nu weet ik heus wel dat het fictie is, maar ik denk dat dit boek wel een mooi voorbeeld kan zijn voor tieners. Het laat zien dat alles mogelijk is, als je maar echt wilt. Dat zelfs duizenden kilometers in je eentje te overbruggen is.

McKenna had een knoop in haar maag, en ze bedacht dat angst en opwinding dicht tegen elkaar aan zaten. Het lag er maar net aan wat voor je naam je eraan gaf.

Ik denk echter niet dat ik er heel blij mee zou zijn als mijn dochter zou besluiten een paar duizend kilometer te wandelen, maar dat terzijde. Het gaat erom dat er steeds meer boeken komen waarin helden een “echt” jasje aanhebben. Ik denk dat Young Adult boeken een enorme meerwaarde hebben en ik zou willen dat dit soort boeken bestonden in mijn tienertijd. Maar goed, dat was niet zo en gelukkig bestaat er nu een uitgeverij als Blossom Books. Daar kwam ik dit boek dan ook per toeval tegen. Ik was aan het zoeken naar Structuur Junkie planners en dit boek was toevallig net in de aanbieding. Mooie samenloop van omstandigheden, want dit boek had ik echt niet willen missen. O, en door dit boek heb ik Walden van Henry David Thoreau aangeschaft, dus het heeft me nog een ander mooi boek gebracht.

Dit, dacht McKenna, is liefde. Twee mensen die elkaar zien en hun binnenste voelen opengaan van blijheid.

Extra informatie

Titel: De afstand tussen jou en mij