Waarom moet ik u tegen jou zeggen? [recensie]

Waardering: 5 uit 5.

Tegen de achtergrond van een Gronings grensdorp in de Tweede Wereldoorlog, volgen we het huwelijk van een Nederlandse verzetsstrijder en een Duitse immigrante. Douwe vecht voor de vrijheid, terwijl Minnie alles op alles zet om hun gezin te voeden. Door haar afkomst wordt ze geconfronteerd met anti-Duitse sentimenten van haar dorpsgenoten en voelt zij zich alleen staan. Als ze haar man verdenkt van een verhouding met een koerierster, raakt ze vertwijfeld en wordt ze verteerd door jaloezie. Vlak voor de bevrijding wordt Douwe verraden, opgepakt door de nazi’s en gefusilleerd. De koerierster pleegt zelfmoord. Minnie wordt gekweld door schuldgevoelens als blijkt dat haar achterdocht ongegrond was. Kan ze zichzelf ooit vergeven?

LET OP! Deze recensie bevat spoilers!

Dit boek heeft mij enorm verrast.

Daar wilde ik graag even mee beginnen. Het klinkt wellicht een beetje vreemd, dus ik zal dan ook maar meteen kleur bekennen door te zeggen dat ik best bevooroordeeld ben (was!) over boeken die zijn uitgegeven in eigen beheer (terwijl ik dat nota bene zelf ook heb gedaan). Waarom dat zo is? Ik denk omdat lange tijd de boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven geclassificeerd werden als niet goed genoeg voor het reguliere uitgeeftraject. Boeken die wel leuk geschreven zijn, maar niet voor het grote publiek. Dat is ook de reden waarom dit boek mij zo blij verraste. Vanaf het begin wist ik: dit boek is anders. Dit boek is gewoon echt goed!

Dubbele verhaallijn

Waarom moet ik u tegen jou zeggen? heeft een dubbele verhaallijn. Aan de ene kant lezen we het verhaal van de Duitse immigrante Minnie die de zorg draagt voor het huishouden en de kinderen en tegelijkertijd te maken krijgt met anti-Duitste sentimenten. Ze mist haar ouders en ze mist het leven in Duitsland. Daarnaast keurt ze af wat haar oud-landgenoten doen in het land waar ze nu woont, maar daar lijkt niemand een boodschap aan te hebben.

Elke keer als de term ‘mof’ valt, is het alsof ze er een litteken bijkrijgt. Alsof er ‘mof’ voor iedereen zichtbaar op haar hoofd getatoeëerd staat. Alsof ze haar moerstaal moet verdedigen tegen een woekerend virus. De pijnlijke tegenzin waarmee ze haar afkomst verdonkeremaant – haar verleden en daarmee haar dierbaren zo goed als ontkent – maakt haar zieker dan ziek.

Minnie is meteen ook degene die het meeste vertelt in het boek en daarmee de grootste hoofdpersonage. Haar verhaallijn loopt niet alleen in de tijd van de Tweede Wereldoorlog, maar ook in de jaren die volgden en langzaam maar zeker lost zij de puzzelstukjes op die zijn blijven liggen na het eindigen van de oorlog.

Minnie is getrouwd met de streng gelovige verzetsstrijder Douwe die meer oog heeft voor anderen dan voor zijn gezin. Dit tot grote frustratie van zijn vrouw, want het gezin heeft het zwaar. Zijn verantwoordelijkheid is groot, maar hij kan er niets over delen naar haar. Hij vervreemd dan ook van zijn gezin en heeft daarnaast de pech dat er een andere vrouw is die hem in haar leven wil. Hierdoor gaat Minnie (Mien voor hem) denken dat Douwe haar bedriegt, met alle gevolgen van dien. Ze wordt jarenlang geteisterd door schuldgevoel.

Recensie

Waarom moet ik u tegen jou zeggen? begint met het oppakken van Douwe en van daaruit wordt er in een aantal hoofdstuk terug verteld over wat er gebeurde vóór dat moment. Dit vind ik een ontzettend sterk begin want ik werd meteen gegrepen door het verhaal.

Het hele boek is zo prachtig geschreven. Zulke mooie, poëtische woorden. Het is spannend, beeldend maar ook heel erg rauw en confronterend.

De auteur geeft prachtig vorm aan de verschillende gevoelens van man en vrouw. Je bent wellicht snel geneigd partij te kiezen voor Minnie, omdat Douwe zijn gezin aan het lot overlaat, maar daarom is het zo mooi dat je het verhaal ook leest vanuit zijn oogpunt. Het was niet makkelijk voor hem zijn gezin – dat hem goud waard was – vaak alleen te laten. Hij had moeite met de zwijgplicht die hij had en hij moest veel opofferen en tolereren, want niet iedereen waardeerde het dat hij getrouwd was met een ‘moffenwijf’.

Er zijn van die momenten in het leven dat de onomkeerbaarheid van het lot haarscherp is. Dat je er onafwendbaar op afstuurt, net zoals de kapitein van de Titanic. De ogenschijnlijke rust, de verlamming als je geen kant meer uitkunt.

Zoals ik al aangaf was dit boek verrassend. Soms kwam er een twist in het verhaal die ik wellicht zag aankomen, maar die me dan alsnog verraste. Wie de verrader van Douwe is wordt pas bekend aan het einde van het boek en hoewel ik hem aan zag komen, kwam het toch een heel klein beetje onverwacht.

Dit boek heb ik achter elkaar door gelezen. De auteur heeft een erg fijne schrijfstijl. Ondanks het zware onderwerp leest het heel prettig en vlot weg. Haar woordkeuze is poëtisch te noemen en ze belicht de zware onderwerpen (jaloezie, haat, verraad) op geheel eigen wijze. Dat is ook de reden waarom ik hem 5 sterren toeken. Op het moment dat een boek me zo kan raken en het ervoor zorgt dat ik niet kan stoppen met lezen heb je die 5 sterren verdient. En daarmee reken ik nu ook voor eens en altijd af met het beeld dat ik heb van self-publishing.

De auteur zelf zegt overigens het volgende over self-publishing: ‘Uitgeven in eigen beheer is van deze tijd. Het past in de 21e eeuw, in de tijd van e-mail, sociale media, en verkoop online. Je bent je eigen baas en dus niet gebonden aan de eisen van een uitgever en een contract. Het kost veel tijd, maar als je die hebt en geïnvesteerd hebt in een website, promotie, persbenadering etc. dan heb je een basis gelegd van waaruit je kunt publiceren hoe vaak en wanneer je dat wilt.’

Het is me wel duidelijk dat de wereld van self-publishing een geweldige shift heeft gemaakt. Dank je wel voor dat mooie inzicht Karin!

Over de auteur

Karin Driegen studeerde kunstgeschiedenis in Leiden, gaf tekenles op middelbare scholen en heeft gewerkt als redactrice voor een uitgeverij in Engeland. Sinds 1995 woon zij aan de zuidkust van Engeland met haar man en twee dochters. Daar vond ze de inspiratie om fulltime te gaan schrijven.

Mijn roman is een eerbetoon aan de strijd voor de vrijheid die mijn grootouders leverden en een oproep aan mijn lezers tot mededogen en respect voor slachtoffers waar en in welke oorlog dan ook.

Karin Driegen
Titel: Waarom moet ik u tegen jou zeggen
Auteur: Karin Driegen
Genre: Roman | Tweede Wereldoorlog
Uitgave datum: februari 2020
Uitvoering: Paperback (ik las het e-book)
Pagina's: 262
ISBN13: 9789090327068
Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via >>>Bol.com<<<, maar wil je iets betekenen voor je plaatselijke boekhandel bestel het dan daar.

Ik schreef deze recensie op aanvraag van de auteur. Dit heeft mij echter niet beïnvloed in het schrijven van deze recensie en het toekennen van het aantal sterren. Wil je meer lezen over de auteur en het tot stand komen van dit boek verwijs ik je graag naar >>>het persbericht<<< over Waarom moet ik u tegen jou zeggen?

Een reactie op “Waarom moet ik u tegen jou zeggen? [recensie]